Meer Europese landen leggen gokadvertenties aan banden

Meer Europese landen leggen gokadvertenties aan banden

In Nederland is het al een tijdje niet meer toegestaan om reclame voor online gokken te maken. Een aantal jaren geleden was dit nog niet het geval en leek het wel alsof er ieder reclameblok op een commerciële tv-zender een online casino voorbijkwam. Nu geldt er dus een verbod op gokreclames in ons land. Gek genoeg geldt het verbod alleen voor aanbieders van internet kansspelen. Reclame voor het Holland Casino kom je nog altijd in overvloed tegen op televisie, radio en bushokjes. Het verbieden van het promoten van internet kansspelen wordt verklaard door de verantwoordelijke politici omdat wij nog altijd geen wetgeving omtrent online gokken hebben. Wellicht komt hier binnenkort verandering in als de plannen voor de legalisering van gokken via internet echt ingevoerd gaan worden in Nederland. Of dit echt gaat gebeuren is echter nog maar de vraag. We zien nu namelijk dat ook landen waar al wel licenties voor online casino’s bestaan gokadvertenties aan banden leggen.

Strengere regels omtrent reclame maken

De reden dat we nu dit nieuwsbericht op onze website plaatsen is dat in de afgelopen maanden er een aantal berichten naar buiten zijn gekomen over strengere regels omtrent reclame maken voor online gokken in verschillende Europese landen. Zo is bijvoorbeeld deze maand bekend geworden dat gokadvertenties in België aan banden gelegd zullen worden. Hier zullen reclames voor online casino helemaal niet meer toegestaan zijn. Reclame maken voor het gokken op sportwedstrijden mag nog wel, maar niet meer gedurende live uitzendingen en ook niet voor een bepaald tijdstip. Tevens mogen bekende Belgen en sporters niet meer de aanbieders van kansspelen promoten. In Italië is al eerder bekend geworden dat de regels omtrent de promotie, maar ook het aanbod van kansspelen aangescherpt zal gaan worden. En ook in Bulgarije en Litouwen liggen plannen klaar om het maken van reclame voor casino’s en bookmakers sterk aan banden te leggen.

Aanbieders zelf verantwoordelijk limitatie

Onder de mensen die actief zijn in de online gokwereld lijkt er een consensus te zijn dat de aanbieders zelf verantwoordelijk zijn voor de limitatie waar zij nu mee te maken krijgen in diverse Europese landen. De huidige situatie is sterk uit de hand gelopen. Het is de eerder beschreven situatie die we in Nederland hebben gekend, maar dan nog erger. Vooral tijdens sportevenementen zijn de reclameblokken op televisie bijna volledig gevuld met promotievideo’s van online gokken. Deze beelden krijgen dus ook kinderen te zien en er waren al enige tijd tekenen merkbaar dat de maatschappij hier toch wel bezwaren tegen had. Wat de casino’s hadden moeten doen was hier naar luisteren en zichzelf restricties moeten opleggen. Dit is bijvoorbeeld wat Sky Sport in het Verenigd Koninkrijk heeft gedaan. Zij hebben uit zichzelf bekendgemaakt dat zij vanaf volgend jaar nog maar 1 gokadvertentie per reclameblok gaan laten zien. Dit besluit is genomen omdat de zender vreest dat anders misschien wel nog verdergaande restricties worden opgelegd door de Gambling Commission van het land.

Wat is je leeftijd?

age