Postcodeloterij in opspraak geraakt vanwege misleidende reclame

Postcodeloterij in opspraak geraakt vanwege misleidende reclame

Eerder deze maand is de Nederlandse Postcodeloterij in opspraak geraakt vanwege een misleidende reclame die het bedrijf heeft verstuurd. Door heel Nederland werden bij huishoudens brieven bezorgd waar op de enveloppe het woord ‘herinnering’ vermeld stond. Veel mensen vonden dit erg misleidend en hebben daarom een klacht ingediend bij zowel de Kansspelautoriteit als de Reclame Code Commissie. Niet geheel onterecht want in de Wet op de Kansspelen van ons land staat vermeld dat aanbieders van kansspelen geen agressieve reclame mag maken. De Kansspelautoriteit stelt dan ook een onderzoek in. Bovendien is dit niet de eerste keer dat de Postcodeloterij in opspraak is geraakt.

Verstuurde reclame enveloppen

Het onderzoek van de Kansspelautoriteit richt zich in dit geval op de vraag of de reclame verspreid door de Postcodeloterij ongepast en misleidend is. Het gaat om witte enveloppen waarop het woord ‘herinnering’ te zien is. De bedoeling hiervan is uiteraard dat ontvangers van de reclame de brief aanzien als belangrijke post en hierdoor zeker openmaken. De indruk wordt immers gewekt dat het gaat om een rekening die niet op tijd betaald is. Op de voorkant van de enveloppe is wel het logo van de Postcodeloterij te zien. Toch maken veel mensen bezwaar tegen het misleidende woord dat natuurlijk niks te maken heeft met de inhoud van de post. Het bedrijf is namelijk simpelweg op zoek naar nieuwe abonnees die met de loterij mee willen spelen.

Leidraad reclame voor kansspelen

Voor legale aanbieders van kansspelen in Nederland zijn duidelijke regels opgesteld waaraan zij zich moeten houden bij het maken van reclame. Deze staan vermeld in de leidraad reclame voor kansspelen. Daarin staat onder andere dat bedrijven wel reclame mogen maken, maar dat dit geen agressieve reclame mag zijn. Bovendien moet men terughoudend en evenwichtig zijn. De vraag is of de Postcodeloterij zich hier aan gehouden heeft met de verstuurde enveloppen. Het is goed dat dit uitgezocht wordt. Als te meer omdat online casino’s direct boetes opgelegd worden wanneer zij überhaupt reclame maken op de Nederlandse markt.

Niet eerste bezwaar tegen Postcodeloterij

Overigens is dit niet de eerste keer dat mensen bezwaar aantekenen tegen de Postcodeloterij. Niet al te lang geleden is zelfs een rechtszaak tegen het bedrijf aangespannen waarin bezwaar werd gemaakt tegen de volledige opzet van de loterij. Toen werd door mensen aangekaart dat de Postcodeloterij inspeelde op gevoelens van mensen om niet een prijs te missen. Wanneer immers een miljoenenprijs op jouw postcode valt dan is het duidelijk dat je zojuist een enorm geldbedrag hebt misgelopen wanneer je in dezelfde regio woont en geen lot hebt. Moet je mensen die liever niet meedoen aan een kansspel hier op wijzen was toen de vraag. Een online casino die je bijvoorbeeld laat weten dat je zojuist een jackpot hebt misgelopen op een online videoslot, terwijl je niet eens een account hebt bij dit casino, kan natuurlijk als zeer agressieve reclame gezien worden. De Postcodeloterij heeft deze rechtszaak uiteindelijk gewonnen, maar het bezwaar dat werd gemaakt was wel begrijpelijk.

Wat is je leeftijd?

age