Kanspelaanbieders in België stellen zelf een reclamestop voor

Kanspelaanbieders in België stellen zelf een reclamestop voor

In verschillende Europese landen waar online gokken inmiddels gelegaliseerd is, is een discussie gaande over de reclame die kansspelaanbieders maken om hun product te promoten. Veel mensen in het Verenigd Koninkrijk zijn van mening dat de gokreclames inmiddels de spuigaten uit beginnen te lopen. Zo’n beetje iedere voetbalclub en sportevenement in het land wordt gesponsord door een gokbedrijf. Ook de reclameblokken op televisie gedurende sportuitzending zijn vrijwel uitsluitend met spotjes gevuld die het gokken online promoten. De Britse regering heeft voor nu de aanbieders opdracht gegeven om gehoor te geven aan de kritiek en zichzelf een limitatie op te leggen.

Bij onze zuiderburen is een soortgelijke situatie ontstaan. Vooral tijdens het laatste WK voetbal, toen jong en oud in België aan de buis gekluisterd zat tijdens de wedstrijden van de Rode Duivels, leek ieder spotje tijdens de reclameblokken gereserveerd voor een online casino of bookmaker. Er ontstond verontwaardiging onder de Belgische bevolking. Dit heeft er toe geleid dat de overheid eerder dit jaar heeft besloten om de regels omtrent het maken van reclame voor gokken in België aan te scherpen. Zo is onder andere besloten dat overdag geen spotjes mogen worden uitgezonden en ook niet tijdens programma’s die door kinderen worden bekeken.

Enkele van de grootste kansspelaanbieders van België willen hier nu nog een schepje bovenop doen. Zij stellen voor om geen reclame meer te maken op radio, tv, geprinte media en op straat. Het voorstel is gedaan aan de verantwoordelijke minister, maar een voorwaarde is wel dat de regels voor iedereen gaan gelden.

Geen reclames op straat en in media

Het voorstel om geen reclames meer op straat te maken of in de verschillende mediakanalen komt van een groep van vijf kansspelaanbieders die in België actief zijn. Zij zijn verenigd in een brancheorganisatie genaamd BAGO (Belgian Association of Gaming Operators). Het zijn overigens niet de minste gokbedrijven die hierin vertegenwoordigd zijn. Unibet, Betfirst, Napoleon Games, Golden Palace en de Ardent Group zijn samen goed voor maar liefst 65% van de gehele kansspelenmarkt in België.

De minister van Justitie Koen Geens heeft van hen het voorstel gekregen dat de aanbieders vrijwillig stoppen met het maken van reclame voor hun kansspelaanbod. Op straat, bijvoorbeeld op billboards of in bushokjes, en in diverse mediakanalen, denk aan televisie, radio en kranten, zal geen reclame meer worden gemaakt. Op internet geld geen reclamestop. Dit is volgens de bedrijven noodzakelijk om niet de strijd te verliezen met het illegale aanbod van kansspelen ook op het internet actief is.

Nationale Loterij moet zelfde regels aanhouden

Dat de bedrijven vrijwillig met het voorstel voor een reclamestop komen is opvallend. Woordvoerders van de brancheorganisatie melden dat zij vooral tot het besluit zijn gekomen, omdat zij merken dat er verontwaardiging is over de huidige situatie bij een groot deel van de bevolking. Dit zal zeker meespelen. Als deze verontwaardiging blijft bestaan dan is het immers slechts een kwestie van tijd voordat de Belgische regering nieuwe limiteringen oplegt voor het maken van reclame voor online gokken. Er is echter nog voorwaarde die de kansspelaanbieders hebben gesteld om daadwerkelijk over te gaan tot de voorgestelde reclamestop. Deze voorwaarde maakt ook meer duidelijk over hun beweegredenen.

In het voorstel gedaan aan de minister van Justitie staat namelijk dat de regels voor het stoppen met reclames voor iedere aanbieder van kansspelen moet gaan gelden. Voor alle casino’s en bookmakers die online actief zijn dus, maar in het bijzonder ook voor de Nationale Loterij. De loterij, die door de overheid gerund wordt, is volgens de gokbedrijven ook natuurlijk gewoon een kansspel. Zij vinden het dan ook gek dat dit bedrijf is vrijgesteld van diverse extra beperkingen voor reclames die eerder in het jaar zijn opgelegd. Omdat het in dit geval gaat om een staatsbedrijf, net zoals in Nederland, valt het nog te bezien of de minister van Justitie ingaat op het voorstel. Hij wordt nu wel voor het blok gezet om te laten zien wat belangrijker is. Het beschermen van consumenten tegen gokreclames of de inkomsten van de Nationale Loterij.

X