KSA verduidelijkt regels omtrent meldplicht vergunninghouders

KSA verduidelijkt regels omtrent meldplicht vergunninghouders

Tijdens het gokken in een casino kan er weleens iets fout gaan. Zo kan een dealer aan de pokertafel bijvoorbeeld per ongeluk wat onzorgvuldig zijn met het delen waardoor een kaart voor iedereen open te zien is. Wat er vervolgens moet gebeuren is vastgelegd in richtlijnen die speciaal zijn opgesteld voor deze situaties. In het poker voorbeeld mag de speler waarvoor de kaart bedoeld was beslissen of hij/zij de kaart wil behouden of een nieuwe gedeeld wil krijgen. Met het verzorgen van kansspelen zijn er een miljoen dingen die fout kunnen gaan. Ook casino’s online zijn hier niet immuun voor. Hun spellen worden dan misschien wel door computers mogelijk gemaakt, maar ook daarbij kunnen fouten voorkomen. Zo kan bijvoorbeeld een server van de website crashen zodat de connectie van de gokker met het casino plotseling verbreekt terwijl geld al is ingezet.

Voor dergelijke situaties heeft de KSA de regels verduidelijkt omtrent de meldplicht die vergunninghouders hebben.

Plicht om te melden houders kansspelvergunning

De belangrijkste taak van de Kansspelautoriteit is ervoor zorgen dat Nederlandse consumenten van een eerlijk en veilig kansspelaanbod gebruik kunnen maken wanneer zij dit gaat willen. Uiteraard betekent dit dat er gezorgd moet worden dat kansspelen eerlijk verlopen. Zoals eerder vermeld zijn fouten echter onvermijdelijk en daarom is een gerelateerde taak dat de KSA moet toezien op het correct afhandelen van incidenten die zich voordoen. Dit kan natuurlijk alleen gebeuren wanneer deze incidenten ook gemeld worden. Bedrijven die een vergunning hebben voor het aanbieden van kansspelen in Nederland die zijn hier toe verplicht.

Wanneer een incident door een consument wordt gemeld en hierover is nog niks bekend bij de KSA, dan heeft de kansspelaanbieder een probleem want dit betekent dat zij hun plicht niet zijn nagekomen.

Welke soort incidenten kunnen zich voordoen?

In de verduidelijking van de regels op de website van de Kansspelautoriteit worden een aantal voorbeelden gegeven van incidenten die zich voor zouden kunnen doen.

  • Een verkeerd gepubliceerde uitslag
  • Happering van IT-systemen bij een trekking
  • Minderjarigen hebben deelgenomen aan een kansspel
  • Productiefout in een spel of speeltafel die gokkers heeft benadeeld
  • Onjuiste cijfers verstrekt over verkochte loten en/of winkansen
  • Vastgestelde of vermeende fraude
  • Medewerking verleend aan een onderzoek van justitie
  • Ontslag van medewerker vanwege machtsmisbruik
  • (zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken)

Wat wordt er van de licentiehouder verwacht?

Wat er van de licentiehouder wordt verwacht is dat zij elk incident dat zich voordoet melden bij de KSA. Vervolgens handelen zij het incident af volgens de richtlijnen die ze zelf hiervoor hebben opgesteld. Ook hiervan moet melding gemaakt worden. De Kansspelautoriteit ziet dus toe op wat precies het incident is dat zich heeft voorgedaan en hoe dit verder is afgehandeld. Wanneer dit op een correcte manier gebeurt dan is er verder geen actie vereist. De kansspelaanbieder wint aan vertrouwen wanneer zij incidenten op zo’n manier afhandelen dat alle partijen niet voelen alsof zij benadeeld zijn. Zeker de gokker mag niet dit gevoel hebben.

Een dergelijke meldplicht bij incidenten en het toezien van de KSA op het afhandelen ervan, is nog een reden dat Nederland een goede wetgeving moet hebben om het aanbod van kansspelen online te reguleren. Voor de consumenten ontstaat er dan een omgeving waarin zij veilig en vertrouwd kunnen gokken.

Overigens bestaat een vergelijkbare meldplicht ook voor andere licenties. De Malta Gaming Authority ziet bijvoorbeeld ook streng toe op hoe fouten in het casino afgehandeld worden.

Eskimo casino is een aanbieder met een dergelijke licentie waar je met een veilig gevoel een gokje kunt wagen.

X